Ajťák na cestách s Českými drahami Doporučený

Ajťák na cestách s Českými drahami
(Čtení tohoto článku zabere přibližně: 2 - 4 minut/y.)

Při plánování letošní dovolené na jižní Moravě jsme se rozhodli cestovat převážně vlakem a to především kvůli rychlosti. Na eshopu jsem zjistil, že při nákupu online mohu i ušetřit. Ale jak zvládnou průvodčí elektronické jízdenky? Netušil jsem, ale byl jsem odhodlán to vyzkoušet.

Nákup jízdenek

Nákup jízdenek funguje standardně, jak jste zvyklí z jiných online nákupů - naplníte košík, údaje o kupujícím a provedete platbu. Následně Vám přijdou veškeré informace na email, pro registrované využívající aplikaci "Můj Vlak" přijde jízdenka i do této aplikace. 

Nákup u ČD má ale pár specifik, které je třeba zmínit.

1. Nákup na konkrétní spoje

Nákup jízdenek je vždy na konkrétní vlak, v určitý čas ( i pro zpáteční jízdu ). Toto platí i pro místní spoje, což může být matoucí. Na jízdence je ale vše uvedeno správně -> tedy že jízdné platí konkrétní den ( celý ). Zvolený vlak zde pak slouží pouze pro Vás, aby jste věděli, kdy jede. 

2. Nákup místenek

Oproti Student Agency nebo Leo expressu, kde jste zvyklí volit konkrétní místa, u ČD tato volba není. Tedy abych byl přesný - tato volba zde je, ale nepodařila se mi nikdy rozkliknout ( pravda, nejeli jsme Pendolinem, jen EuroCity a Railjetem - a hlavně, po několika neúspěšných pokusech jsem to již dále nezkoušel ). Místo toho si můžete vybrat oddíl a jestli chcete sedět u okna nebo do středu ( do uličky ). Tato volba funguje perfektně na kupé nebo pro jednu osobu. My jsme však jezdili v páru, takže jsme v Railjetu seděli rozděleni - algoritmus s Railjetem prostě nepočítá ( stejně to bude asi i v Pendolinu ). 

Zde dodám, že na ICC i Railjet ( i jiné běžné rychlíky ) je při nákupu online místenka zdarma!

3. Uvádění dokladu

Tento bod je asi jediný, který mi vadí a předal jsem podmět na UOOU. Pro nákup jízdenky online je třeba, podle ČD, osobu, která nákup provádí přesně identifikovat -> to provádějí pomocí svých "In karet", kterou já nemám, nebo pomocí jiného osobního dokladu. Uvádějí:

"Zadat můžete doklad vydaný státní správou (občanský průkaz, cestovní pas, řidičský průkaz, průkaz ZTP apod.)."

Vůbec nechápu, jak mohou chtít, abych jim sdělil číslo občanského průkazu nebo pasu, jelikož se dají tyto údaje zneužít. 

Jízdenka

1. SMS jízdenka

Při online nákupu přes web Vám přijde smskou kód transakce, kterým se lze ve vlaku identifikovat. Jednoduchá forma, ale univerzální pro všechny telefony.

Obecně platí, že kód transakce stačí mít i napsaný - to je údaj, který je kontrolován. 

2. Aplikace "Můj vlak" od českých drah

Aplikace Můj vlak neslouží jen k vyhledávání vlakových spojů a jejich sledováni ( za notifikace o aktuálním zpoždění si aplikace zaslouží velké plus ), ale i pro nákup a správu el. jízdenek. Osobně mi zde chybí jedna věc - zobrazení počtu osob. 

3. Tištěná jízdenka

Jedná se o A4 jízdenku se všemi údaji. Tato jízdenka jde stáhnout z webu, popř. Vám přijde i na email. Jedná se asi o nejpřehlednější jízdenku - všechny informace na jednom místě. Nevýhodou je nutnost tisku na vlastní tiskárně ( to je na dovolené trošku problém ).

Kontrola el. jízdenek

Kontrola jízdenek je kapitola sama o sobě. S naprosto správným  odbavením jsme se setkali až šestý den dovolené ( tedy asi při naší 8. cestě vlakem ). Jednalo se o mladého průvodčího, který okamžitě sejmul z displeje mého smartphone QR kód, který se ihned zvalidoval. Otázka asi 10 sekund. Při zpáteční cestě navíc proběhla i fyzická kontrola dokladu.

Běžně jsme se setkávali s kontrolou lístků stylem: "Moment, musím si to přepnout." - a pak složitě přepisovali kód transakce, který je složen z písmen a čísel, takže taková kontrola trvá ... no někdy i minutu. Samozřejmě nechybělo ani - "To je v pořádku, mě toto nefunguje.". 

Bugs

Ať už se snažili vývojáři sebevíc, narazil jsem na několik chyb:

1. místenky v Railjetu

O tom jsem již psal výše. Naštěstí většina lidí jezdí bez místenek, takže není problém je "vyhodit" a sednout si vedle sebe. 

2. prodej místenek do chybějícího vozu

Tato zábavná historka se nám stala při odjezdu - vždy, když mám místenku, dívám se přes aplikaci "Můj vlak", kde je vagón umístěn. Najednou koukám, že v plánku úplně chybí. Šel jsem se tedy podívat na schéma vlaku na nádraží -> zde byl vagón vyobrazen s poznámkou, že jezdí pouze jeden den v týdnu (samozřejmě, že ne ten den). Šel jsem tedy na informace. Tam zkontrolovali moji domněnku, že mám zakoupené místenky do vozu, který nejede. Co teď? No koupil jsem si místenky na prodejně ( jednu za 35 Kč ) - nechtěl jsem riskovat, že bychom skoro dvě hodiny stáli. A perlička na závěr - když vlak přijel, byl zde i onen vůz, který podle aplikace, vývěsky i zaměstnanců ČD neměl ten den vůbec jet, takže jsem měl nakonec na dvě jízdné 4 místa. Nevím, kdo a kde udělal chybu, pro nás bylo nejdůležitější, že jsme v pořádku dojeli domů. 

Václav

Programátor... občas normální, častěji tak trochu blázen.

Internetová stránka: www.valeas.cz

 

Zanechat komentář

Ujistěte se, že zadáte požadované informace, tam kde je vyznačeno (*). Kód HTML není povolen.