Kam, když ne na Facebook?

Kam, když ne na Facebook?
(Čtení tohoto článku zabere přibližně: 2 - 4 minut/y.)

Facebook poslední dobou čelí velké kritice kvůli sdílení uživatelských dat s dalšími firmami (konkrétně s firmou Cambridge Analytica). V zásadě se však k uživatelským údajům na Facebooku mohl dostat kdokoli, kdo má potřebné znalosti Facebook API.

Vyvstává tedy otázka: Kterou sociální síť si vybrat, když ne Facebook?

Kauza Cambridge Analytica

Pokud o této kauze již víte, tento odstavec můžete rovnou přeskočit. Společnost Cambridge Analytica využila facebookové API, aby vytvořila nástroje, které následně použila k podpoře kampaně Donalda Trumpa v boji o Bílý dům. Tyto nástroje pak díky privátním datům uživatelů dokázala velice přesně zacílit a možná tím umožnila vítězství Donalda Trumpa.

Poznámka: Hned na úvod je třeba si říci, že o možnosti čtení velkého množství dat, včetně těch privátních, věděli všichni facebookoví specialisté.

Instagram

Podle mnohých je Instagram ještě rozšířenější a lepší než Facebook. Tato sociální síť je primárně zaměřena na sdílení fotografií a videí a v minulosti byla určena pouze pro uživatele iPhonů. Instagram však následně koupil Facebook, který jej zakomponoval do své sociální sítě a rozšířil ho tak mezi miliony uživatelů.

Právě díky výše zmíněnému propojení Instagramu s Facebookem však rovněž hrozí zneužití těchto dat.

Twitter

Twitter patří rovněž mezi nejrozšířenější sociální sítě. Mnozí si mylně myslí, že u nás není tato sociální síť dostatečně rozšířená, ale opak je pravdou - tuto sociální síť využívá nejen mnoho veřejně známých osobností, ale také běžných uživatelů. Twitter má jako jediná sociální síť silné omezení maximálního počtu znaků - sice to již není oněch původních 140 znaků, ale ani tak neztratil své kouzlo.

Pro mne je Twitter mou nejoblíbenější sítí již od roku 2010. Zkuste si taky někdy shrnout myšlenku do těch pár znaků, které na to máte. To je pravá výzva.

Google+

Přestože měl Google+ velké plány a Googlu se jej podařilo skvěle propojit s dalšími službami jako je Youtube, Goole Maps a další, v současné době je Google+ prakticky mrtvá sociální síť.

Přesto ji však doporučuji využívat alespoň firmám ke sdílení svých článků. Google to bude určitě při vyhledávání zohledňovat.

LinkedIn

LinkedIn je profesní sociální síť, která nespojuje jen specialisty ve svém oboru, ale také lidi, kteří prezentují svou odbornost a své služby. Tato síť je ideální pro hledání a nabízení pracovních pozic.

I když akutálně nehledáte novou pracovní pozici, přesto doporučuji mít profil na LinkedIn založen.

Pinterest

Samozřejmě nesmíme vynechat ani Pinterest, který funguje trochu jinak, než výše zmíněný Instagram, ale je jeho vhodnou náhradou. Navíc nabízí spoustu dalších možností využití.

Pokud sdílíte především fotky, na Pinterest rozhodně nesmíte zapomenout.

Tumblr

Jak sama sociální síť uvádí: Tumblr je jednoduché používat, ale složité vysvětlit. Přestože v Česku není Tumblr zrovna moc rozšířen, mnozí marketingoví specialisté na něj nedají dopustit.

Snapchat

V neposlední řadě nesmíme opomenout ani Snapchat, který si ve velké míře oblíbili především mladší uživatelé. Snapchat si své výsostné postavení získal především tím, že zprávy (fotky a videa) po zhlédnutí maže.

 

Tisíce sociálních sítí a tak málo času

Sociálních sítí existuje opravdu mnoho a starat se "jen" o 8 výše uvedených, je téměř nemožný úkol. Naštěstí existují aplikace, které Vám se sdílením a plánováním příspěvků na sociálních sítích pomohou - jedná se o např. Hootsuite, Buffer a další. I přesto je však správa takového množství sociálních sítí doslova nadlidský úkol.

Osobně doporučuji si vybrat jen jednu hlavní sociální síť, na které budete komunikovat se svými přáteli, rodinou, fanoušky či klienty. Další sociální sítě však rozhodně neopomíjejte - zvolte si ještě další dvě nebo tři (dle Vašich časových dispozic) a buďte na nich aktivní. Postupem času Vás i vedlejší sociální sítě mohou příjemně překvapit.

 

Závěr

Přestože bude mít aktuální kauza na Facebook jistý dopad, rozhodně to neznamená jeho konec. Uživatelé jej určitě ze dne na den hromadně neopustí.

To samé platí i na firmy, ty také určitě jen tak nezruší své stránky a propagaci na Facebooku. Facebook je v tuto chvíli prostě příliš velký na to, aby skončil.

 

 

Václav

Programátor... občas normální, častěji tak trochu blázen.

Internetová stránka: www.valeas.cz

 

Zanechat komentář

Ujistěte se, že zadáte požadované informace, tam kde je vyznačeno (*). Kód HTML není povolen.