- Napsal(a) Václav
- Zveřejněno v Google Workspace vs Microsoft 365
- Číst 3880 krát
- Tisk
VII. Google Chat a Google Meet vs Microsoft Teams
Dnes se společně podíváme na Google Meet a Microsoft Teams a zkusíme je mezi sebou porovnat. Firemní “kecálci” se během posledního roku stali opravdu nezbytnou součástí interní komunikace mnoha firem, avšak jedná se také o skvělý nástroj pro online schůzky s klienty.
Hned na začátek je třeba říci, že messengery se staly ideálním nástrojem pro interní komunikaci, jelikož dokáží snadno a jednoduše nahradit do jisté míry zastaralý e-mail a zefektivnit tak procesy ve firmě. Messengery v současné době již neslouží pouze k psaní zpráv, ale skvěle se hodí také na online schůzky a prezentace.
Google Chat a Google Meet
Google týmovou komunikaci rozděluje do dvou aplikací - Google Chat (kecálek) a Google Meet, který slouží k online hovorům a schůzkám.
Google Chat
Google Chat působí na první pohled velice jednoduše a člověk může snadno nabýt dojmu, že je určen pouze pro rychlou komunikaci konkrétních osob. Takto působí především díky své integraci do Gmailu. Když si však Google Chat otevřete samostatně, zjistíte, že se jedná o komplexnější nástroj, než se může na první pohled zdát. Kromě přímé komunikace s určitými osobami, lze například vytvářet tzv. “místnosti”, které slouží ke komunikaci v konkrétních týmech. Jednotlivé diskuze se pak oddělují do vláken, ve kterých má však řada uživatelů problém diskutovat - často vznikají vlákna nová a člověk má problém se v komunikaci vyznat. Toto je bohužel problém všech messengerů. Kromě osob, můžete do jednotlivých místností přidávat také tzv. roboty, kteří následně posílají informace z aplikací třetích stran. Nabídka je ale stále mnohem menší, než v případě Microsoft Teams.
Místnosti mají rovněž méně možností, než v případě Microsoft Teams. Můžete zde ale propojit všechny Google aplikace, díky čemuž se zde nevytvářejí duplicity jako v Microsoft Teams. Šikovné je rovněž propojení s Google kalendářem pro plánování schůzek. Co se však Googlu opravdu povedlo, je integrace úkolů k jednotlivým místnostem. Můžete tak jednoduše přidávat úkoly v rámci dané místnosti, a to konkrétním uživatelům.
Google Meet
Google Meet je samostatnou aplikací pro online hovory. Mně osobně toto rozdělování aplikací u Googlu velice vyhovuje - Google má možnost odděleného vývoje a já mohu používat více aplikací najednou (nejvíce mě u Microsoftu štve spojení Outlooku a kalendáře na androidu).
V případě online hovorů jsem se u Googlu zatím nesetkal s většími výpadky, jako je tomu například u Microsoft Teams. Možná je to způsobeno tím, že školy pro distanční výuku volily primárně Microsoft řešení (i tak je však v České republice mnoho škol, které využívají Google řešení). Možná má ale Google trochu lepší kompresi či jiné technické řešení.
Google do online schůzek přináší pár funkcí, které je třeba zmínit a ocenit. Osobně jsem uvítal funkci aktivit. Ty se dělí do dvou částí - průzkumy (ptáte se ostatních) a dotazy (ptají se vás). Jedná se o mnohem lepší a především přehlednější řešení, než je vznášení dotazů přímo v chatu, který je součástí každé online schůzky. Další zajímavou funkcí jsou titulky, kdy Google přepisuje vše, co říkáte. Prozatím je nabídka jazyků omezená, ale při nějaké anglické prezentaci či schůzce se může někomu tato funkce určitě hodit.
- úkoly v Google Chat
- propojení Google apps
- jednoduchost
- aktivity v Google Meet
- oproti Microsoft Teams méně možností propojení
- pro někoho oddělené aplikace
Microsoft Teams
Microsoft pojal aplikaci Teams jako komplexní nástroj pro komunikaci ve firmě. Do jisté míry dokáže nahradit sharepoint a propojit tak všechny nástroje Microsoft 365. Najdete zde klasické chaty, můžete pracovat v týmech, které mohou mít své vlastní “kanály” a můžete pracovat se svým kalendářem, úkoly a soubory. To ale samozřejmě není vše. Microsoft do Teamsu přidal nejen vlastní aplikace, jako je například praktická docházka (ideální pro malé až střední podniky), Alenka (digitální asistentka) a aplikace pro schvalování, ale lze do něj přidat také stovky aplikací třetích stran. Díky tomu se z Microsoft Teams může i ve vaší firmě stát skvělý intranetový nástroj propojující vše na jedné platformě.
Jak jsem již uvedl výše, hlavní částí Microsoft Teams jsou týmy, ve kterých mohou uživatelé spolupracovat a komunikovat. Ty se pak dělí na jednotlivé kanály, pro zajištění lepší přehlednosti. Ke každému kanálu pak můžete lehce připojit další záložky (dokumenty, soubory, www stránky aj.) pro rychlý přístup k informacím.
Jednotlivé kanály lze rovněž propojit s dalšími aplikacemi, takže vám mohou do daného kanálu chodit automaticky novinky z různých webových stránek či hlášení z monitorovacích nástrojů.
Abychom však Microsoft Teams jen nechválili, i on má své “nedokonalosti” a problémy, na které je potřeba se připravit. Největším problémem, se kterým se můžeme aktuálně setkat, jsou výpadky během video konferencí. Jelikož se často video konference odehrávají během dopoledních hodin a kolidují s distanční výukou škol, dochází při nich k poměrně častým výpadkům. Největší problém samozřejmě nastává při kolizi různých spojení v rámci jedné sítě, tehdy jsou výpadky nejčastější.
TIP:
Plánujte si své teamsové schůzky na odpoledne, kdy se tyto problémy téměř nevyskytují.
Na druhou stranu má Microsoft Teams jednu skvělou funkci u schůzek - možnost připojit se pod jedním uživatelem z více zařízení najednou. Možná si říkáte, proč by to někdo dělal, ale je to velice praktická funkce a já osobně ji využívám poměrně často. Na schůzku se připojím přes aplikaci v telefonu, takže mohu používat hands free a přes druhé zařízení (tablet či počítač) mohu sdílet svou obrazovku. Nabízí to větší svobodu pohybu.
Zkuste se někdy připojit z více zařízení najednou, určitě budete příjemně překvapeni. Nezapomeňte však na druhém zařízení vypnout mikrofon i zvuk.
Druhý problém, se kterým se setkávám především na mobilním zařízení, je až přílišná robustnost aplikace Microsoft Teams, s čímž souvisí její občasné problémy. Například se stává, že se zobrazí notifikace na zprávu, ale při pokusu o otevření se zpráva nezobrazí.
Třetí a za mne největší problém, je práce se soubory v týmu. Jak jsem již uvedl výše, uživatel má v Microsoft Teams jednoduchý přístup ke všem svým souborům a může je jednoduše sdílet s kolegy v týmu. Zní to skvěle, ale realita je bohužel jiná. V tomto ohledu totiž Microsoft Teams soubory nesdílí, ale vytváří si vlastní kopie, které lze dále upravovat. Toto bohužel rozbíjí koncept týmové spolupráce nad dokumenty a zbytečně se tvoří dokumenty duplicitní. Microsoft zvolil toto řešení z důvodu zapojení uživatelů (včetně externích), kteří k danému souboru nemusí mít přístup. Věřím, že by se dalo najít jiné, lepší řešení a doufám, že Microsoft tuto funkcionalitu brzy opraví.
- kompletní propojení nejen Microsoft aplikací
- možnosti online schůzek (včetně možnosti záznamu)
- týmy
- nativní linuxová aplikace
- více zařízení pod jedním uživatelem v jedné schůzce
- práce se soubory a tvorba duplicitních dokumentů
- občasné problémy s načítáním informací na mobilech
- aktuální přetížení online hovorů v dopoledních hodinách
- občasné nedomyšlené omezení práv
Závěr
Mně osobně pro online schůzky nejvíce vyhovuje Google Meet, který je jednoduchý, svižný a funguje bez problémů. Ve firemním prostředí však naopak volím Microsoft Teams, který sice není úplně bezproblémový, ale umí hodně věcí zautomatizovat a propojit bez nutnosti zásahu uživatele (i zde bych si sice dokázal představit lepší API pro programátory a tím i lepší možnosti, ale to může být jen otázkou času). Google Chat rovněž není špatný nástroj a věřím, že mnoho firem a uživatelů jej bude používat každý den.
Zanechat komentář
Ujistěte se, že zadáte požadované informace, tam kde je vyznačeno (*). Kód HTML není povolen.