Recenze: To 2017 (It)

Recenze: To 2017 (It)
(Čtení tohoto článku zabere přibližně: 2 - 3 minut/y.)

Knihy Setphena Kinga se pevně pojí s mým dospíváním. Pamatuji si to jako dnes - ležím na posteli a v ruce třímám rozečtené Osvícení (The Shining). Dumám, jestli číst dál a nebo jít spát. Jedno je jisté, když začnu novou kapitolu, budu ji muset dočíst celou. To mají všechny Kingovy knihy společné.

Kniha:

To jsem začala číst poprvé na střední škole. Procházela jsem tehdy opravdu dost špatným obdobím a potřebovala jsem nějaký únik z reality. V té době jsem měla za sebou již právě zmíněné Osvícení a Kingův první román Carrie. To se zdálo jako dobrá volba, 1600 stran a nicneříkající název - skvělý parťák na dlouhé zimní večery. Čas letěl jako voda, přečetla jsem prvních 600 stran a dostala se na začátek druhé části, poté jsem musela knihu vrátit do knihovny. Vždy jsem si říkala, že ji jednou dočtu, ale jak se ukázalo, na návrat do děsivé a zlem prorostlé Derry zřejmě nebude nikdy vhodná příležitost.

Filmové zpracování:

To z roku 2017 není prvním filmovým zpracováním tohoto slavného díla. První vlaštovkou byl televizní film z roku 1990, který však nepatří mezi ty nejlepší. Film se dá označit jako hororový, ale rozhodně bych mu nedala nálepku "Děsivý". Po zhlédnutí tohoto filmu přišlo velké zklamání - takto jsem si To opravdu nepředstavovala.

To 2017:

Již z traileru mi bylo jasné, že toto zpracování mnohem více odpovídá mé vlastní představě, kterou jsem při čtení knihy měla. Chování postav, hlavní hororové scény a Zlo, které číhá pod městem... Jako bych se vrátila o cca 12 let zpátky. Je však nutné podotknout, že film neodpovídá knize na 100 % a řadu scén si scénáristé přetvořili k obrazu svému.

Jestli je King v něčem mistr, pak je to stupňování napětí. Nikdo jiný nedokáže navodit husí kůži jen při popisu průchodu chodbou. To není primárně děsivá kniha, proto ani film není provoplánovým hororem. Rozhodně nečekejte záplavu lekacích scén, i když i těch se tu pár našlo. Myslím, že se tvůrcům podařilo velice dobře zachytit styl Kingova psaní a hlavní témata, kterými se ve svých knihách zabývá - např. brutalita mládeže i samotných dospělých, problematika šikany, domácího násilí a sexuálního zneužívání. Několik scén bylo vyloženě přes čáru, jiné byly zase spíše úsměvné.

Filmové efekty se za těch 27 let posunuly o pořádný kus dopředu, přesto jsem s nimi nebyla úplně spokojená. Klaun Pennywise působil většinu času uměle a nedůvěryhodně, v některých scénách mi dokonce připomínal potrhlého Kloboučníka z Alenky v říši divů. Také zpracování dalších podob Zla z Derry bylo neskutečně odbyté (malomocný, žena s pokřiveným obličejem...), v dnešní době bych čekala rozhodně něco jiného.

Malým zklamáním je pro mne i film jako celek. Výprava byla místy zbytečně zdlouhavá a v polovině filmu mi začalo být jasné, že se to prostě nedá stihnout. Film končí soubojem "Smolařů" s Pennywisem v kanalizaci pod Derry, kdy je To poprvé přemoženo. Na setkání Smolařů s To po letech si zřejmě budeme muset ještě nějakou dobu počkat.

Závěr:

Pokud jste knihu nečetli, věřím, že Vás tento film zklame. Nejedná se o horor v pravém slova smyslu, takže pokud se chcete opravdu bát, zajděte si raději na Annabelle. Příznivci knižní předlohy budou zřejmě také zklamaní, a to i přes to, že se jedná o poměrně zdařilé filmové zpracování. Neříkám, že je To špatný film, to rozhodně ne, ale také si myslím, že mohl být zpracován o něco lépe.

Leona

Manželka ajťáka, lékárnice a milovnice kosmetiky. Vražedná kombinace...

Internetová stránka: valeas.cz